Iklan kecantikan yang dikecam kerana menuntut wanita tidak akan menjadi mangsa keganasan rumah tangga jika mereka ‘kurus dan putih’

 

Iklan kecantikan telah dikecam kerana mendakwa bahawa wanita yang ‘berkulit tipis dan adil’ kurang berkemungkinan menjadi mangsa penderaan domestik .

Iklan gaya sabun dari Slimme White Malaysia menunjukkan seorang wanita yang dianiaya oleh suaminya – yang hanya mengubah cara beliau apabila dia telah kehilangan berat badan dan mempunyai kulit yang lebih ringan.

Dalam satu siri penggantian balik, kita melihat bagaimana suami wanita telah berubah sebelum dan selepas perkahwinan.

Dia pergi dari seorang teman lelaki yang suka mencintai yang akan mengurusnya ketika dia sakit kepada seorang yang kasar yang tidak akan membawa isterinya kepada doktor ketika dia sakit.

Pada satu ketika dia memanggilnya sebagai ‘badak’, meludahkan makanan yang dia masak untuknya dan memercikkannya di muka dengan air.

Dia kemudian menendangnya keluar dari rumah, memberitahu dia ‘Saya perceraikan anda tiga kali’ dan membanting pintu di mukanya ketika dia menjerit dengan sangat sambil memanggilnya ‘Babe’.

Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

seorang gadis kecil tersenyum pada kamera: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

Nivea menghadapi ribut perkauman di atas iklan TV Afrika yang “mengerikan” yang menunjukkan wanita hitam memohon ‘krim pencerah kulit’

Dia kemudian bergerak bersama seorang kawan, yang memberikan Slimme White – yang secara ajaib mengubahnya menjadi wanita yang lebih langsing, yang kulitnya lebih ringan – dan seolah-olah orang yang sama sekali berbeza.

Apabila suaminya bertemu dengannya sebulan kemudian, dia kagum dengan penampilannya yang baru ‘diperbaiki’ dan merayu dengannya untuk membawanya kembali.

Tetapi dia menjawab dengan, “” Sebab sekarang saya langsing dan cantik? ” sebelum berjalan pergi.

Kisah ini memudar sebelum baris teks muncul dalam Bahasa Melayu, yang mengatakan: “Harta benda yang kita cintai sebelum kita kehilangannya selama-lamanya.

seorang wanita berdiri di hadapan cermin yang memaparkan kamera: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

orang tersenyum untuk kamera: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

“Bukannya isteri kami tidak cantik, hanya kerana mereka terlalu sibuk menjaga keluarga dan melakukan kerja rumah.”

Orang ramai telah mengecam klip itu, menyebutnya sebagai “iklan yang paling buruk” dan Pertubuhan Bantuan Perempuan berkata ia membantu ‘membolehkan keganasan rumah tangga’.

Emily Tan berkata: “Slimme White anda memerlukan kepala anda diperiksa”

berkata: “Ya tuhan saya.

“Paling teruk dia tidak melawan / meninggalkan dia walaupun selepas semua ancaman kematian, memalukannya, merawatnya seperti kotoran.

“Dia hanya menunggu dia untuk menendangnya.

seseorang yang memegang botol: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

seorang lelaki dan seorang wanita mengambil diri sendiri: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

Dove meminta maaf selepas iklan “perkauman” menunjukkan wanita hitam mengeluarkannya untuk mendedahkan wanita putih di bawahnya

“Dan kemudian” penyelesaiannya “adalah untuk minum itu” Slimme White “. Apakah jenis iklan ini?”

Walau bagaimanapun, sementara ramai orang telah terkejut oleh iklan, ada yang keluar menyokongnya.

Azman Rashid menulis di Facebook: “Wanita juga harus belajar dari ini Kenapa apabila anda berkahwin, wanita itu tidak berpakaian untuk suami?”

Dan Siti Hajar Shazwani menulis: “Moral cerita, walaupun anda sudah berkahwin, anda masih perlu menjaga bagaimana anda melihatnya.”

Pegawai komunikasi kumpulan WAO, Tan Heang Le berkata: “WAO terkejut dengan iklan Slimme White baru-baru ini, yang menunjukkan bahawa apa yang diperlukan mangsa keganasan rumah tangga adalah produk kecantikan yang menjadikan mereka lebih kurus dan lebih putih.

penutupan seorang gadis yang memakai topi: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

seorang gadis dalam kemeja biru: Kredit: SW DUAL Effect Malaysia© Diberikan oleh Trinity Mirror Shared Services Limited Kredit: SW DUAL Effect Malaysia

SW DUAL Kesan Malaysia

“Kami memerlukan lelaki untuk menghormati wanita, dan menyedari bahawa tidak baik untuk menyalahgunakan orang lain.” Digambarkan: Adegan transformasi

“Iklan semacam itu sangat merosakkan kerana ia menyiratkan bahawa wanita yang melihat cara tertentu layak mendapat penyalahgunaan, dan suami mereka mempunyai hak untuk menyalahgunakannya.

“Apa yang iklan ini tidak dapat dikenali ialah keganasan rumah tangga pada asasnya mengenai kuasa dan kawalan. Keganasan rumah tangga berlaku kerana lelaki mempunyai kekuatan dalam hubungan, dan kemudian menyalahgunakan kuasa mereka untuk mengawal pasangan mereka.”

“Kami tidak memerlukan produk kecantikan yang menjanjikan kulit yang adil dan perut rata – itu sendiri adalah standard kecantikan seksis.

“Apa yang kita perlukan ialah penghormatan dan kesaksamaan. Kita perlu lelaki menghormati wanita, dan menyedari bahawa tidak baik untuk menyalahgunakan orang lain. ”

Slimme White tidak memberi kritikan dan sebaliknya masih memasang iklan di laman Facebook – memanggil orang untuk berkongsi klip dengan rakan kongsi mereka.

Juga pada MSN:



from CerShare http://ift.tt/2zpcM14

Post a Comment

0 Comments

Featured Post